Page 95 - Beholding Liberty!
P. 95
PERISTYLE
I.2.23
Rigas Feraios (1757 - 1798) & Franz Müller (1755 - 1816) Cartouche (4th sheet of the Map of Greece), 1797
engraving, 50.5 x 69 cm
inscribed (caption, signatures, and dates):
ΧΑΡΤΑ ΤΗΣ / ΕΛΛΑΔΟΣ / εν ή Περιέχονται αι / ΝΗΣΟΙ ΑΥΤΗΣ κ’ ΜΕΡΟΣ ΤΩΝ / εις την Ευρώπην κ’ μικρὰν Aσίαν / ΠΟΛΥΑΡΙΘΜΩΝ ΑΠΟΙΚΙΩΝ ΑΥΤΗΣ / περιοριζομένων, απ’ ανατολών, διά των Μύρων της Λυκίας, μέχρι του Αργανθονίου
/ όρους της Βιθυνίας. απ’ άρκτου, δια του Ακ Κερμανίου, των Καρπαθίων ορών, κ / Δουνάβεως κ Σάββα των ποταμών. από δυσμών, δια του Ούννα, κ του Ιωνίου πελά- / γους. από δε μεδημβρίας, δια του Λιβυκου. τα πλείω μὲ τὰς παλαιὰς κ’ νέας / ὀνομασίας. πρὸς δὲ 9 ἐπιπεδογραφίαι τινών περιφήμων πόλεων κ’ τόπων / ΑΥΤΗΣ, συντείνουσαι εις τὴν κατάληψιν του Νέου ΑΝΑΧΑΡΣΙΔΟΣ. μία / Χρονολογία των βασιλέων, κ’ μεγάλων ανθρώπων ΑΥΤΗΣ, 160 τύποι Ελληνι/κῶν νομισμάτων, ερανισθέντων ἐκ του αὐτοκρατορικού ταμείου της Αουστρίας / πρὸς αμυδράν Ιδέαν της αρχαιολογίας. εν σώμα, εις 12. τμήματα. νυν / πρώτον εκδοθείσα, παρὰ του / ΡΗΓΑ ΒΕΛΕΣΤΙΝΛΗ ΘΕΤΤΑΛΟΥ Χάριν των Ελλήνων κ’ φιλελλήνων. 1797.- / Εχαράχθη παρά
του Φρανσουά Μήλλερ εν Βιέν.
Library of the Hellenic Parliament
IN THE FOURTH FOLIO OF Rigas’s map, the title is given in a cartouche, dominated by a tri- umphant image of Greek antiquity, similarly drawn from Guillaume Delisle’s map of ancient Greece [cf. cat. no I.2.22].
An enthroned female figure is shown holding sym- bols of letters (a stylus), arts (a table of architectural styles) and trade (a caduceus); symbols of science and Homer’s Odyssey can be seen at her feet. The allegorical figure of a reborn Greece is framed by
ancient Greek images that allude to worship, gym- nastic games and trade – also the themes of the illustrations, as ornaments, in Rigas’s Moral Tripod (1797). The centre of the bottom section shows the struggle between Hercules and the Amazon; on the right – in relief – the myth of Deucalion; on the left, Argo. The side scenes refer to the diaspora and the wanderings of Hellenism; the central scene referenc- es the conflict between East and West, foreshadow- ing the coming fall of Asian (Ottoman) despotism.
THE AWAKENING OF HELLENISM From Enlightenment to Patriotism 95